تطبیق آیه "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" با مکتب کنش و واکنش - علی مدبر
حجت الاسلام علی مدبر علی مدبر قرآن مکتب فکری کنش واکنش کنش واکنشتطبیق آیه "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" با مکتب کنش و واکنش 🎋
در قرآن کریم، بهشت با ویژگیهایی منحصر بهفرد توصیف شده است که انسان را بهعنوان موجودی شایسته و آگاه در مسیر کمال قرار میدهد. یکی از آیات برجسته که در این راستا توجه بسیاری را جلب کرده، آیه 17 سوره الواقعه است:
يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ
(الواقعة: 17)
در این آیه، به توصیف فرزندانی جاودانه پرداخته میشود که در بهشت برای اهل آن طواف میکنند. این آیه به نظر میرسد که در نگاه اول تنها به موجودات خدمتگزار و خادمان بهشتی اشاره دارد، اما در تحلیل عمیقتر با مبانی فلسفی و کلامی جدید میتوان معانی غنیتری استخراج کرد. در این مقاله، تلاش خواهیم کرد تا این آیه را در چارچوب مکتب کنش و واکنش که در آن کنشهای انسان به صورت زنجیرهای از واکنشها در دنیای اخروی بازتاب مییابد، بررسی کنیم.
تحلیل واژگانی: "وِلْدَانٌ" و "وَلِید"
در ابتدا باید به دقت واژههای استفاده شده در آیه توجه کنیم.
واژهی "وِلْدَانٌ" جمع "وَلِید" است، که به معنی زادهی کسی بودن آمده است. در زبان عربی، وَلِید به کسی گفته میشود که از شخصی خاص به دنیا آمده است و در اینجا به فرزندانی اشاره دارد که از خود انسان بهشتی زاده شدهاند. این واژه، صفت مشبّهه است، یعنی حالت "زادهشدگی" در آن پایداری دارد و نشاندهنده این است که این فرزندان، همواره در حالت کودکی، شادابی و وابستگی به فاعل خود باقی میمانند.
در تحلیل بیشتر این واژهها میتوان گفت که این فرزندان نه تنها کودکانی هستند که از اصل خود جدا نمیشوند، بلکه همیشه در همان حالت "زایش و تازگی" باقی میمانند. در حقیقت، این فرزندان، پایدار در زندهبودگی و کودکیاند و نمیتوانند به بلوغ برسند؛ زیرا بلوغ به معنای استقلال است و در بهشت هیچ چیزی مستقل از انسان بهشتی وجود ندارد. بنابراین، "وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" نمایانگر موجوداتی است که دائماً در پیوند با صاحب خود (انسان بهشتی) هستند و در نتیجه پیوسته به همان شکوه و شادابی اولیه باقی خواهند ماند
.
"مخلدون": جاودانگی و پیوستگی به فاعل
کلمهی "مخلدون" به معنای جاودانهشدگان است، یعنی این فرزندان هرگز پیر نمیشوند و از بین نمیروند. این ویژگی به این معناست که آنها نه تنها از نظر ظاهر و شکل ثابت باقی میمانند، بلکه حالت روحی و ارتباطی آنها نیز ثابت است. در حقیقت، این کودکان هیچگاه از فاعل اصلی خود جدا نخواهند شد.
این مفهومی است که در فلسفههای مختلف به جاودانگی و وابستگی اشاره دارد. در بهشت، که هیچچیز نمیمیرد و هیچچیز از بین نمیرود، این فرزندان بهعنوان "واکنشهای جاودانه" از کنشهای انسانی باقی میمانند.
کنشها و واکنشها: تحلیل در مکتب کنش و واکنش 📙
در مکتب کنش و واکنش، هر کنش در دنیا باعث واکنشی در دنیای دیگر (آخرت) میشود. در این نگاه، اعمال انسانی موجب تجلی پاداشها یا تنبیهها در دنیای اخروی میشوند. بنابراین، آنچه در دنیا از کنشهای حکیمانه و نیکو از انسان برمیآید، در آخرت به شکل واکنشهای ملموس و عینی ظاهر میشود.
این "ولدان مخلدون" در این چارچوب، واکنشهای جاودانهای هستند که از کنشهای حکیمانه انسان در دنیا نشأت میگیرند. در حقیقت، این فرزندان نه موجوداتی بیربط و مستقل، بلکه همان ثمرههای کنشهای بهشتیان هستند. این فرزندان همیشه کودک باقی میمانند و از این طریق، پیوندی همیشگی با صاحب خود دارند.
رمز طواف: وابستگی و پیوستگی به فاعل
در این آیه، آمده است که "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ"؛ یعنی این فرزندان در حال طواف هستند. طواف، در فرهنگ اسلامی و عرفانی، نماد حضور عاشقانه و وابستگی است. در حقیقت، این فرزندان هیچگاه از صاحب خود جدا نمیشوند و همواره در اطراف او طواف میکنند.
طواف در اینجا نه تنها نشاندهنده خدمت بهشتی است، بلکه یک نوع واکنش دائمی است که از کنشهای عاشقانه انسان به سوی خداوند و بهشت ناشی میشود. این فرزندان، نتیجهی زنده بودن کنشهای انسان هستند و بهعنوان انعکاس دائمی اعمال او در بهشت، همواره در حال گردش و طواف میباشند.
نتیجه : کنشها و واکنشهای ابدی در بهشت 📘
در نهایت، آیهی "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" در مکتب کنش و واکنش به معنای تجلی و بازتاب دائمی کنشهای انسانی در دنیای اخروی است. این فرزندان نه تنها فرشتگان یا خادمان از پیشخلقشده نیستند، بلکه فرزندانِ کنشهای انساناند که از او زاده شدهاند و در بهشت همچنان بهصورت شاداب و وابسته به او باقی میمانند.
در اینجا بهشت جایی است که هر عمل انسان به یک واکنش جاودانه و وابسته تبدیل میشود، و این واکنشها بهصورت فرزندان مخلد، همیشه در کنار انسان طواف میکنند.
برای مطالعه در مورد اصل قاعده مند بودن زندگی روی این لینک کلیک کنید.
کامنت ها (0)
هنوز کامنتی موجود نیست
ارسال کامنت جدید
ارسال

موسسه بین المللی اویس قرنی
تعداد پست ها68