بداء و قضا و قدر در مکتب کنش فراکنش - علی مدبر چهابرج
بداء حجت الاسلام علی مدبر علی مدبر فراکنش قدر قضا مکتب فکری کنش واکنش کنش واکنش
نظام قضا، قدر و بَداء در مکتب کنش و واکنش 📚
چکیده
در مکتب « کنش و واکنش»، نظام هستی بر پایه دو نوع قضا استوار است: قضای ایجادی و قضای ایجابی. در میان این دو، لایهای به نام قدر قرار دارد که محل پیدایش و بروز پدیدهها در عالم ماده و معنا است. در این میان، مفهوم بَداء بهمثابه یکی از ارکان پویایی نظام الهی، معنای جدیدی مییابد: تغییر واکنشهای صادرشده بر اساس کنشهای جدید پدیدهها. این مقاله به تحلیل این سهگانهی وجودی با تأکید بر آگاهی کامل خداوند از همهی مسیرهای اختیاری، میپردازد.
مقدمه: هستی پویا و مسئول 📜
مکتب کنش و واکنش بر آن است که نظام هستی، نه بسته و جبری، بلکه باز، پویا و واکنشمحور است. انسان و هر موجود دیگر در مسیر شدن، تحت تأثیر دو حکم الهی قرار دارد: یکی ازلی و ایجادی، و دیگری جاری و واکنشمحور. این دو حکم، در دل مفهومی به نام قدر با هم ملاقات میکنند و در آنجاست که اختیار، مسئولیت، و بَداء معنا مییابد.
قضای ایجادی: آفرینش کامل و نخستین 📒
این قضا، همان ارادهی تکوینی خداوند است که در ساحت «کُن» صادر میشود.
هر پدیده در لحظهی خلقت، با نفس الهی زنده میگردد و تمام قوا و استعدادهای بالقوهاش در او تعبیه میشود.
خداوند از آغاز، به همهی مسیرهای ممکن، کنشهای اختیاری، و واکنشهای احتمالی علم تام و محیط دارد.
این قضا تغییرناپذیر است و دست دعا، صدقه و سنن تأثیری در آن ندارد؛ چون ناظر به اصل خلقت است، نه به تحقق خارجی آن.
قدر: بستر ظهور و تبدیل قوه به فعل 📔
«قدر» در منابع دینی به ناحیهی بین قضای ایجادی و ایجابی گفته میشود.
در این ناحیه، استعدادهای پدیدهها وارد عرصهی تحقق میشوند.
قدر، ظرفی است که در آن، کنشهای اختیاری شکل میگیرد، و رابطه بین فعل و انفعالات با واکنشهای الهی برقرار میشود.
به بیان دیگر، قدر همان لحظهی مسئولیت و انتخاب است.
قضای ایجابی: واکنش زنده و جاری خداوند 📗
این قضا، ناظر به سنن الهی است؛ همان علمی که در هستی جاری و ساری است.
خداوند در این قضا، بر اساس کنشهای پدیدهها، حکم جدید صادر میکند.
دعا، صدقه، صلهرحم، ظلم، نیکی، کفر، ایمان... همه در این قضا تأثیرگذارند.
آیات و روایاتی چون الصّدقة تدفع سبعین نوعاً من البلاء یا صله الرّحم تطیل العمر ناظر به این سطح از قضا هستند.
بَداء: تغییر واکنش، نه تغییر علم 📑
در نگاه این مکتب، بَداء بهمعنای تغییر حکم واکنشیِ قبلی است، نه جهل خداوند.
خداوند از ابتدا به همه کنشهای ممکن و واکنشهای لازم علم دارد، اما حکم ایجابی را پس از صدور فعل و در پاسخ به کنش واقعی صادر میفرماید.
بنابراین، بَداء یعنی:
تغییر واکنشهای قبلی خداوند در اثر کنشهای جدید بندگان.
آیه یَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ (رعد:۳۹) تأییدی بر همین معناست.
نتیجهگیری 📗
نظام کنش و واکنش، تفسیر جدیدی از تعامل خداوند با هستی ارائه میدهد. در این نظام:
قضا ایجادی، آفرینش کامل و اولیه است.
قدر، صحنه تحقق و اختیار است.
قضا ایجابی، محل صدور حکمهای جدید بر اساس کنشهای واقعی است. و بَداء، تجلی رحمت و پویایی خداوند در این نظام واکنشمحور است.
برای مطالعه در مورد برکت از منظر کنش واکنش روی این لینک کلیک کنید.
کامنت ها (0)
هنوز کامنتی موجود نیست
ارسال کامنت جدید
ارسال

موسسه بین المللی اویس قرنی
تعداد پست ها68