مکتب کنش و واکنش و حرکت جوهری ملاصدرا  📓

 

تعریف دقیق مفاهیم مکتب کنش و واکنش 

 


 تعریف  کنش (Action) 📑


تعریف: کنش به معنای عمل ارادی و اختیاری انسان است که بر اساس نیت و خواسته فرد انجام می‌شود. این کنش به‌طور آزادانه و بدون تحمیل از سوی بیرون شکل می‌گیرد.


جزئیات: در مکتب شما، انسان‌ها دارای اختیار در انجام اعمال خود هستند. این اختیار یکی از ارکان اساسی نظریه شماست که می‌گوید انسان‌ها بر اساس درک و تصمیمات شخصی خود، کنش‌هایی را انجام می‌دهند.


ویژگی‌ها:

بدون جبر خارجی.

قابل انتخاب و مبتنی بر نیت و اراده شخصی.

هر کنش می‌تواند به واکنش‌هایی در عالم قضاوت (کنش و واکنش) منجر شود.

 

تعریف  واکنش (Reaction) 📗


تعریف: واکنش به معنای پاسخ یا عکس‌العملی است که در پاسخ به کنش‌های انسان در عالم قضاوت (کنش و واکنش) صورت می‌گیرد. این واکنش‌ها از سوی خداوند یا ملائکه به تناسب با نیت و شرایط کنش انسان، به آن بازخورد می‌دهند.


جزئیات: واکنش‌ها نه تنها نتیجه‌ای از اعمال انسان‌ها هستند، بلکه بخشی از فرایند عالم قضاوت هستند که به شفاف‌سازی و عدالت در نظام الهی می‌پردازد.


ویژگی‌ها:

عادلانه و متناسب با کنش‌ها.

واکنش‌ها از سوی عالم قضاوت پاسخ می‌دهند.

واکنش‌ها ممکن است در این دنیا یا در آخرت ظاهر شوند.

 

عالم کنش و واکنش 📘


تعریف: عالم کنش واکنش به معنای عالم پاسخگویی الهی به کنش‌ها است که از سوی خداوند و ملائکه به شکل واکنش‌های متناسب به کنش‌های انسان انجام می‌شود.


جزئیات: در این عالم، انسان‌ها پاسخ‌هایی به اعمال خود دریافت می‌کنند که به شکلی از عدالت و حکمت الهی مبتنی هستند.


ویژگی‌ها:

واکنش‌ها به‌شکل عدالت‌محور و بر اساس اراده الهی صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها ممکن است مثبت (پاداش) یا منفی (مجازات) باشند، اما همیشه به تناسب با نیت و عمل انسان‌ها.

 

اختیار و جبر در مکتب فکری کنش واکنش 📃


تعریف: در مکتب شما، اختیار انسان به‌طور کامل در انجام کنش‌ها موثر است. هیچ جبر یا تحمیلی در تصمیم‌گیری انسان‌ها وجود ندارد.


جزئیات: انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که اختیار کامل در انجام کنش‌های خود دارند. این اختیار، همانطور که در آیات قرآن نیز ذکر شده، به انسان این امکان را می‌دهد که انتخاب‌هایی از نظر اخلاقی و عملی داشته باشد.


ویژگی‌ها:

 

انسان‌ها در کنش‌های خود مختار هستند.

هیچ نیروی خارجی جز واکنش‌های عالم قضاوت، بر اعمال انسان‌ها تاثیر ندارد.

 

تکامل و رشد درونی در مکتب کنش واکنش  📖


تعریف: تکامل انسان در مکتب شما به معنای رشد و تعالی درونی است که از طریق اختیار و کنش‌های آگاهانه به سمت بهبود و کمال حرکت می‌کند.
جزئیات: انسان‌ها در مسیر تکامل خود، از مرحله‌ای به مرحله دیگر پیش می‌روند، بدون اینکه مجبور به حرکت خاصی شوند. این تکامل به‌طور مداوم و به‌وسیله کنش‌های آن‌ها شکل می‌گیرد.


ویژگی‌ها:

تکامل درونی و ذاتی انسان‌ها.

بدون جبر و تنها به واسطه اختیار فردی.

پیشرفت در مراحل مختلف بر اساس انتخاب‌های آگاهانه انسان‌ها.

 

 تعریف دقیق مفاهیم حرکت جوهری ملاصدرا 📝


الف) حرکت جوهری (Essential Motion)


تعریف: حرکت جوهری به معنای تغییرات درونی و ذاتی موجودات است که از درون جوهر و ذات آن‌ها ناشی می‌شود. این حرکت نه تنها یک تغییر مکان است، بلکه تغییرات در تمام ویژگی‌های موجود، از جمله ماهیت و جوهر آن را دربر می‌گیرد.


جزئیات: در این دیدگاه، حرکت جوهری به‌طور ناگزیر و اجتناب‌ناپذیر در موجودات جریان دارد و بدون اراده و اختیار انسانی، تغییرات و تکامل‌ها صورت می‌گیرد.


ویژگی‌ها:

تغییرات درونی و جوهری.

حرکت به‌طور ذاتی و اجتناب‌ناپذیر است.

تحت تاثیر اراده و اختیار فرد نیست.

 

جبر در حرکت جوهری 📚


تعریف: در حرکت جوهری، جبر به این معناست که موجودات در مسیر حرکت جوهری خود ناگزیر از تغییرات هستند و از آن نمی‌توانند جلوگیری کنند.


جزئیات: این حرکت به‌طور مستقیم به جوهر موجودات مرتبط است و نه به اراده و اختیار آن‌ها. موجودات در این فرآیند نمی‌توانند آزادانه انتخاب کنند که چگونه تغییر کنند.


ویژگی‌ها:

 

جبر در مسیر حرکت.

تغییرات اجتناب‌ناپذیر در موجودات.

 

تکامل از نظر حرکت جوهری 📔


تعریف: در حرکت جوهری، تکامل موجودات به صورت درونی و غیر ارادی انجام می‌شود. تغییرات و تکامل‌ها به‌طور طبیعی و بدون نیاز به اختیار فرد در موجودات رخ می‌دهند.


جزئیات: این تکامل‌ها به‌طور خودکار در نتیجه جوهر موجودات و حرکت آن‌ها رخ می‌دهد.

 

 مقایسه تطبیقی بین مکتب کنش و واکنش و حرکت جوهری  ⚖


1-) اختیار در کنش و جبر در حرکت جوهری


در مکتب کنش و واکنش، انسان‌ها دارای اختیار کامل در انجام کنش‌های خود هستند و کنش‌ها بر اساس اراده و نیت آن‌ها صورت می‌گیرد. اما در حرکت جوهری، موجودات به‌طور طبیعی و ناگزیر در حال حرکت و تغییر هستند و هیچ اختیاری در این تغییرات ندارند. حرکت جوهری نوعی جبر است که ناشی از جوهر موجودات است.

2-) پاسخ به کنش‌ها (واکنش)


در مکتب کنش و واکنش، هر کنش انسان واکنشی متناسب از عالم قضاوت دریافت می‌کند که به تناسب نیت و شرایط انسان‌ها خواهد بود. در حرکت جوهری، هیچ پاسخ مشخصی از سوی عالم قضاوت وجود ندارد، زیرا حرکت‌ها به‌طور خودکار و بدون واکنش از بیرون رخ می‌دهند.

3-) تکامل و رشد درونی
در مکتب کنش و واکنش، تکامل انسان‌ها به‌طور آگاهانه و ارادی از طریق کنش‌های خود انجام می‌شود. در حرکت جوهری، تکامل موجودات به‌طور ذاتی و اجتناب‌ناپذیر انجام می‌شود، بدون آنکه موجودات اختیاری در این روند داشته باشند.

4-نتایج تطبیقی و تحلیل‌های نهایی

 

اختیار و اراده: مکتب کنش و واکنش بر اختیار و اراده انسان تأکید دارد، در حالی که حرکت جوهری ملاصدرا بر جبر در حرکت موجودات تأکید می‌کند.

 

عدالت الهی و واکنش‌ها: در مکتب شما، واکنش‌ها به کنش‌های انسان در عالم قضاوت به‌شکل متناسب و عادلانه صورت می‌گیرند، در حالی که در حرکت جوهری، هیچ واکنشی از سوی عالم قضاوت وجود ندارد.

 

 

در مورد تاثیر دعا در مکتب فکری کنش واکنش روی این لینک کلیک کنید.