معنی غلمان در قرآن کریم - حجت الاسلام علی مدبر
بهشت حجت الاسلام علی مدبر علی مدبر غلمان مکتب فکری کنش واکنش کنش واکنشتحلیل تطبیقی واژگان «غلمان» و «ولدان مخلدون» در قرآن با تکیه بر حکمت نظری و عملی 🌳
در آیات قرآن کریم، توصیف نعمتهای بهشتی گاه با واژگان متفاوت و ظریفی بیان شده است که هر یک حامل معانی دقیق و عمیقی در بافت حکمت اسلامیاند. از جمله این واژگان، تعبیر «غلمان لهم» در سوره طور و «ولدان مخلدون» در سوره واقعه است. در این نوشتار، با تکیه بر حکمت نظری و عملی، به بررسی تفاوت این دو تعبیر پرداخته و نشان داده میشود که هر یک نمایندهی نوعی از کمال انسانی و نحوهی تحقق قضا و قدر الهیاند.
مقدمه:
در فرهنگ قرآنی، واژگان اغلب چندلایه و ناظر به مراتبی از معنا هستند. تعبیراتی چون غلمان و ولدان مخلدون که در توصیف خدمات و نعمتهای بهشتی آمدهاند، هرچند در ظاهر شباهت دارند، اما از منظر حکمی و با دقت در سیاق آیات، معنایی متمایز و دقیقتر را ارائه میدهند. بررسی این واژگان با توجه به مبانی حکمت نظری و عملی، میتواند نوری بر لایههای پنهان آیات بیفکند.
تبیین آیات:
1. سوره واقعه – حکمت نظری و قضای ایجابی:
آیه: "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" (واقعه، 17)
در این سیاق، قرآن از گروه سابقون سخن میگوید؛ کسانی که در معرفت و سلوک نظری پیشگاماند و به مقام قرب الهی رسیدهاند. در ادامه، از نعمتهایی سخن میرود که با تعابیری چون "کأس من معین" و "ولدان مخلدون" توصیف میشوند. واژه ولدان از ریشه ولد است و دلالت بر مولود و زاییده دارد. این تعبیر میتواند نمایانگر نتایج و مولودات حکمت نظری باشد؛ یعنی معرفتهای جاودانهای که در عالم عقل تثبیت شده و در مقام پاداش بهشتی تجلی مییابند.
صفت مخلدون نیز بر جاودانگی و ثبات آنها دلالت دارد؛ این ولدان نه تنها زاییدهاند، بلکه در مقام بقاء و دوام، تثبیت گشتهاند و این خود نماد پاداش ایجابی در قوس صعود قضاوت الهی است.
2. سوره طور – حکمت عملی و مسئولیت وجودی:
آیه: "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ" (طور، 24)
در این سیاق، قرآن پس از بیان مراتب نعمات و اشاره به مسئولیت فرد در قبال اعمال خود "كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ" (طور، 21)، از «غلمان» یاد میکند. واژه غلمان از ریشه غَلَم به معنای نوجوان و خدمتگزار است. بر خلاف ولدان، این واژه بیشتر بر جنبهی عملی و خادمانه دلالت دارد.
در اینجا، «غلمان لهم» میتواند رمز و نماد پاداشی باشد که بر اساس سعی و عمل انسان حاصل شده؛ یعنی نتیجهی حکمت عملی. این تفاوت معنایی با سیاق آیه تأیید میشود؛ چرا که پس از بیان نظام جزا بر اساس کسب عملی، نعمتها با ویژگیهای اجرایی و خادمانه وصف میشوند.
نتیجهگیری:
تفاوت میان «ولدان مخلدون» و «غلمان لهم» نه در جنسیت و ظاهر آنها، بلکه در ماهیت و منشأ آنهاست. اولی زاییدهی حکمت نظری است که در مقام علم و قرب به حق حاصل شده، و دومی ثمرهی حکمت عملی و سعی و تلاش در میدان زندگی. این تحلیل، جلوهای از دقت زبانی و حکمی قرآن کریم را نمایان میسازد و نشان میدهد که حتی واژگان به ظاهر مشابه، حامل دلالتهای متفاوتی در بستر کنش و واکنش الهیاند.
برای مطالعه در مورد آیه "يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ" روی این لینک کلیک کنید.
کامنت ها (0)
هنوز کامنتی موجود نیست
ارسال کامنت جدید
ارسال

موسسه بین المللی اویس قرنی
تعداد پست ها68