شکلگیری ضمیر ناخودآگاه را در مکتب کنش واکنش
حجت الاسلام علی مدبر ضمیر ضمیر ناخودآگاه علی مدبر فراکنش مکتب فکری کنش واکنش کنش فراکنش کنش واکنش
عوامل بنیادین شکلدهنده پیشفرضهای ضمیر ناخودآگاه 📕
فطرت خداگرای انسان → احساس ذاتی نیاز به یک قدرت مافوق
مشاهده نظم طبیعت و قوانین آن → تجربه علیت، هماهنگی و نظم
نیازهای نامحدود و میل به بینهایت → جستجوی سعادت مطلق
سختیها و بحرانهای زندگی → فعالسازی ایمان در شرایط دشوار
چالشهای اجتماعی و تضادهای فکری → جستجوی چارچوب فکری پایدار
روند تبدیل ناخودآگاه به خودآگاه و نظریهپردازی 📘
پیشفرضهای ناخودآگاه از طریق تجربه، فطرت، چالشها و نیازها شکل میگیرند.
این پیشفرضها در مواجهه با مسائل مختلف، به سطح خودآگاه میآیند.
در ضمیر خودآگاه، از طریق تحلیل، تجربه و تفکر، به نظریات و جهانبینی فرد تبدیل میشوند.
در مقام اثبات، فرد باورهای خود را در عمل و در اجتماع میآزماید و نتایج آن را مشاهده میکند.
نقش استاد بصیر در تربیت بر اساس ضمیر ناخودآگاه 📙
استاد بصیر باید لایههای ناخودآگاه شاگردانش را تحریک کند.
به جای ارائه مستقیم اطلاعات، چالشهایی ایجاد کند که شاگردان را وادار به کشف باورهای درونی خود کند.
فرآیند تحول ناخودآگاه به خودآگاه را در شاگردان به جریان بیندازد.
نتیجهگیری
ضمیر ناخودآگاه منشأ اصلی باورها و نظریات است، نه صرفاً آموختههای سطحی. در مکتب کنش واکنش، تربیت حقیقی، فرایندی است که باورهای ناخودآگاه را به نظریات خودآگاه و چالشهای فکری و عملی تبدیل میکند.
برای مطالعه در مورد دیدگاه مکتب کنش واکنش در مورد شیطان و معاد روی این لینک کلیک کنید.
کامنت ها (1)
ارسال کامنت جدید
ارسال

موسسه بین المللی اویس قرنی
تعداد پست ها68
عالی است ولی کافی نیست گفته:
این بحث را به حد کافی توسعه دهید لطفا
1404-08-26