رابطه ی عالم قضا و عالم قدر در سخن امام علی (ع)
تطبیق حجت الاسلام علی مدبر علی مدبر فراکنش قدر قضا مقایسه مکتب فکری کنش واکنش کنش فراکنش کنش واکنشرابطهی عالم قضا و عالم قدر در سخن امام علی (ع) - 📘
در مکتب کنش و واکنش، این سخن امام علی (ع) که «الدنیا سریره القضا و الاخره سریره القدر» میتواند بهعنوان یک پایهی فکری برای مسند کردن رابطهی عالم قضا و عالم قدر مورد بررسی قرار گیرد.
تحلیل جمله:
الدنیا سریره القضا
یعنی دنیا (که همان عالم قدر است) در واقع باطن و سرّ عالم قضا است.
این نشان میدهد که آنچه در عالم قضا رقم میخورد، در دنیا بهصورت واقعیت ظهور پیدا میکند.
به بیان دیگر، عالم قضا مانند برنامهریزی و تدوین یک سیستم است، و دنیا عرصهی اجرا و تحقق آن.
الاخره سریره القدر
یعنی آخرت، سرّ و باطن قدر است.
این به این معناست که آخرت، واکنش و نتیجهی کنشهای دنیوی است.
اعمالی که در دنیا (عالم قدر) انجام شدهاند، در آخرت تجسم یافته و در قالب واکنشهای قطعی نمایان میشوند.
تطبیق با مکتب کنش و واکنش 📑
با توجه به این نکته که در مکتب کنش و واکنش، عالم قضا عالم قوانین ثابت و پیشنوشتهی الهی است و عالم قدر عرصهی تحقق و جریانیافتگی آن قوانین، این جملهی امام علی (ع) دقیقاً بر همین مبنا قابل تحلیل است:
عالم قضا (اصل و منشأ احکام و قواعد الهی) در پشت پردهی دنیا جاری است، اما دنیا خودِ تجلییافتهی این قواعد است.
آخرت، واکنشها و نتایج اعمال انسانهاست؛ یعنی آخرت حاصل حرکت مهرههای بازیشدهی انسانها در عالم شهادت (دنیا) است.
نتیجهگیری:
بر اساس این تحلیل، میتوان گفت که:
عالم قضا، پشتصحنهی دنیاست.
عالم قدر، عرصهی تحقق و جریانیافتگی آن قضاهاست.
آخرت، واکنش و محصول نهایی آنچه در دنیا مهره خورده است.
اعمال و انتخابهای انسان، تقدیر را میسازند و این تقدیر در آخرت تجسم پیدا میکند.
این برداشت، پیوستگی بین سه عالم قضا، قدر و آخرت را در نظام مکتب کنش و واکنش بهصورت منطقی تثبیت میکند.
برای مطالعه در مورد حل ایراد به نظریه ملاصدرا در جبر و اختیار روی این لینک کلیک کنید.
کامنت ها (0)
هنوز کامنتی موجود نیست
ارسال کامنت جدید
ارسال

موسسه بین المللی اویس قرنی
تعداد پست ها68