رابطه علم الهی و سنن الهی در مکتب کنش واکنش  📘


در مکتب کنش و واکنش، عالم هستی به گونه‌ای طراحی شده که علم الهی همچون تار و پود در آن ساری و جاری است. این علم، همان سنن الهی است که در ظرفی که ذات حق آفریده، جای گرفته است. این ظرف همان عالم قضا (قضای ایجابی) است که در آن، همه چیز به صورت بالقوه و در گنجینه‌های غیب قرار دارد.


مفاتیح الغیب: کلیدهای ورود به گنجینه‌های الهی 📑


آیه وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ... (انعام، 59) نشان می‌دهد که کلیدهای عالم غیب فقط در اختیار خداوند است. اما این به معنای بسته بودن این گنجینه‌ها نیست؛ بلکه این کلیدها همان سنن و قوانین الهی هستند که مخلوقات از طریق کنش‌های خود، به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.


چگونه؟


خداوند ظرفی را فراهم کرده که کنش‌های مخلوقات در آن ثبت می‌شود.
این ظرف (عالم قضا) آماده‌ی واکنش است، اما نه به شکل تصادفی، بلکه بر اساس کلیدهای غیبی که در اختیار خداوند است.
دست‌یابی به این کلیدها، نیازمند انجام کنش‌های مطابق با سنن الهی است.
وقتی کنش درست انجام شود، واکنش متناسب از عالم قضا شکل می‌گیرد و فیض الهی از عالم غیب نازل می‌شود.


خزائن الهی و نازل شدن به مقدار معلوم 📕


آیه إِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر، 21) بر این اصل تأکید دارد که:
هر چیزی که در عالم شهادت تحقق می‌یابد، ریشه در خزائن الهی دارد.
این خزائن در عالم قضا محفوظ‌اند و بدون حساب و کتاب نازل نمی‌شوند.
نازل شدن آن‌ها بستگی به کنش انسان و میزان هماهنگی او با سنن الهی دارد.


جمع‌بندی: رابطه بین کنش، قضا و قدر 📚


عالم قضا، ظرفی است که کنش‌های مخلوقات در آن قرار می‌گیرد.
واکنش این عالم، بر اساس سنن الهی و کلیدهای غیبی تنظیم می‌شود.
قدر، همان مقدار مشخصی است که از خزائن الهی نازل می‌شود و متناسب با کنش مخلوقات تغییر می‌کند.
پس، اگر کسی بخواهد به گنجینه‌های الهی دست یابد، باید کنشی صحیح انجام دهد. این کنش، همان کلیدی است که درهای غیب را به روی او می‌گشاید و موجب می‌شود از فیض الهی به قدر معلوم بهره‌مند شود.

 

برای مطالعه در مورد ارتباط ضمیر ناخودآگاه با نظریه پردازی و حکمت روی این لینک کلیک کنید.